پیوند میکروب های روده و جلوگیری از دیابت و بیماری کبدچرب

براساس اطلاعات حیرت آور جدیدی که در 18 آوریل در کنگره ی بین المللی کبد (2012) ارائه گردید، نقش میکروب های روده ای در ایجاد دیابت و بیماری کبد چرب غیر الکلی مستقل از چاقی (NAFLD) مشخص گردید.

در حال حاضر مرحله ی ابتدایی پیوند در حیوانات انجام گردیده است در این روش میکروبهای جدید روده ای معمولاً از طریق وارد کردن مواد دفعی ازیک حیوان سالم به کولون یک حیوان بیمار انجام می گیرد.

درطی یک مطالعه ی 16 هفته ای دو گروه از موشهایی که فاقد میکروب روده ای بودند، پیوندهای میکروبی روده را به روش ذکر شده دریافت کردند: یک گروه از موشهای دهنده ی پیوند که علائمی از مقاومت به انسولین وکبد چرب در آنها مشاهده می گردید(گروه پاسخگو) و گروه دیگر یک مجموعه ی از موشهای طبیعی (غیر پاسخگو) بودند. موشهای دهنده براساس پاسخ آنها به تغذیه ی با رژیم غذایی پر چرب انتخاب شدند. در گروه فاقد میکروب که میکروبهای روده ای را از موشهای دارای علایم دریافت کرده بودند ، (گیرنده ی پاسخگو -RR) دارای بیشترین میزان چربی در کبد همچنین بیشترین مقاومت به انسولین بودند. در گروه فاقد میکروب که میکروبهای روده ای پیوندی را از موشهای نرمال دریافت کرده بودند (گروه گیرنده ی غیرپاسخگو NRR-) میزان قند خون به حالت طبیعی و حساسیت به انسولین نیز طبیعی می باشد .

دکتر Lammertمی گوید: عواملی که منجر به بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD)می شود ، کاملاً شناخته نشده است اما به نظر می رسد التهاب کبد و اختلالات متابولیکی مانند مقاومت به انسولین از عوامل بروز کبد چرب غیر الکلی و دیابت نوع 2 می باشند. در این تحقیق مشخص گردید میکروبهای روده ای مختلف می توانند پاسخ های متابولیکی متفاوتی را در حیوانات سبب شوند. از طریق پیوند میکروبهای روده از موشهای سالم، محققین توانستند از التهاب کبد ومقاومت به انسولین پیشگیری کنند که هر دو علایم بیماری کبد و دیابت می باشند ، بنابراین پیوند میکروبهای روده  می تواند نقش درمانی در بروز این بیماریها داشته باشند.

در گروه موشهای RRمیزان میکروارگانیسم های روده نسبت به روده ی سالم کمتر است . باکتری Lachnospiraceaeمهمترین گونه ی شناخته شده در بروز کبد چرب و مقاومت به انسولین است.

درحال حاضر باکتریهای روده ای به عنوان ارگان میکروبی شناخته میشوند این ارگان میکروبی نقش اساسی درمتابولیسم  بدن وهمچنین عملکرد ایمنی بدن دارد . بنابراین پیوند ارگان میکروبی با هدف برگرداندن عملکرد روده و بهبود فلور روده ای میتواند بسیار موثر باشد.

منبع: www.sciencedaily.com